baza wiedzy

Baza wiedzy

Twoja baza wiedzy. Wszystko o elektromobilności, wyjaśnienie pojęć, podatki i wiele innych zagadnień.

  • Rodzaje napędów

    • ICE - to angielski skrót od wyrażenia Internal Combustion Engine. Pod tym oznaczeniem kryją się silniki spalinowe, zarówno benzynowe jak i wysokoprężne;  
    • MHEV, czyli Mild Hybrid Electric Vehicle, co w Polsce określamy mianem tzw. miękkiej hybrydy. To rozwiązanie towarzyszące silnikom spalinowym, w którym silnik elektryczny przejmuje rolę rozrusznika i alternatora. Dzięki swojej konstrukcji i osobnej, niewielkiej baterii, układ MHEV jest w stanie odzyskiwać energię na przykład podczas hamowania i wykorzystać ją do zasilenia układów elektrycznych w samochodzie, tym samym zmniejszając obciążenie jednostki napędowej. Silnik elektryczny w układzie miękkiej hybrydy nie jest w stanie zapewnić nam napędu, ale może wspomóc silnik spalinowy np. podczas przyśpieszania, pozwala na znacznie łagodniejsze działanie systemu Start/Stop, a także może wspomagać układ hybrydowy, jak np. w hybrydowym Renault Clio. Według różnych badań, układ MHEV może obniżyć zużycie paliwa i tym samym emisję CO2 nawet o 10-15%.  
    • HEV to skrót od wyrażenia Hybrid Electric Vehicle, w Polsce zazwyczaj tego typu napęd określany jest mianem tzw. pełnej hybrydy. Jest to nic innego jak połączenie silnika spalinowego oraz elektrycznego. Może być ono realizowane na różne sposoby, nie będziemy się tutaj w ten temat mocniej zagłębiać. Najważniejsze jest, że w przypadku napędu hybrydowego samochód jest w stanie na krótkich dystansach działać tylko na napędzie elektrycznym. Oznacza to, że przez pewien czas silnik spalinowy pozostaje wyłączony, a nasz samochód zachowuje się jak auto elektryczne. Aby to było możliwe, w autach hybrydowych mamy stosunkowo mocny silnik elektryczny oraz baterie o pojemności 1-2 kWh, które ładowane są np. podczas hamowania, dojeżdżania do świateł czy wykorzystując nadmiar mocy silnika spalinowego.  
    • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) możemy ładować z gniazdka sieciowego. Zasada działania takiego napędu jest podobna jak w przypadku standardowej hybrydy, z tą tylko różnicą, że tutaj bateria jest znacznie większa (często od 9 do nawet 13 kWh) i pozwala na przejechanie w trybie elektrycznych dłuższego dystansu, nawet ponad 50 km. Taką baterię trudno byłoby naładować odzyskując energię podczas hamowania, dlatego hybrydy typu plug-in możemy ładować z gniazdka elektrycznego. Tego typu pojazdów przybywa w ostatnim czasie, bo w testach emisji spalin pozwalają na osiągnięcie ponadprzeciętnych wyników w kwestii emisji CO2. Silniki elektryczne w autach z napędem typu PHEV są zazwyczaj wystarczająco mocne, aby zapewnić odpowiednią dynamikę oraz osiągnięcie prędkości przekraczających 100 km/h (najczęściej są to okolice 130 km/h.  
    • BEV to skrót od wyrażenia Battery Electric Vehicle, które oznacza pojazd elektryczny zasilany bateriami. W takich autach mamy już tylko silnik lub silniki elektryczne i zestaw baterii, które dostarczają energię. Pojemność baterii może być bardzo różna, od kilkunastu kWh to nawet blisko 100 kWh jak w samochodach Tesli. Oczywiście im większy pakiet baterii, tym auto jest cięższe i tym zajmują więcej miejsca, ale zapewniają też tym samym większy zasięg.  
    • FCEV, czyli Fuel Cell Electric Vehicle. Takich samochodów jest na rynku najmniej, bo w zasadzie jest to tylko Toyota Mirai i Hyundai Nexo. Są to auta wyposażone w silnik elektryczny, ale źródłem energii nie jest bateria, a czysty wodór. Dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych i stosownej reakcji chemicznej wodoru z tlenem (pobieranym z powietrza) powstaje energia elektryczna oraz woda. Ta druga odprowadzana jest układem wydechowym, a energia zasila niewielką baterię oraz silnik elektryczny. Dzięki zastosowaniu wodoru jako paliwa, tankowanie jest znacznie szybsze niż ładowanie baterii, a samochód pozostaje bezemisyjny, podobnie jak pojazdy typu BEV. Niestety nie ten rodzaj napędu jest najbardziej skomplikowany i drogi, a stacji tankowanie wodoru zwyczajnie brakuje.
    • EREV - Extended-range electric vehicle - samochód typu szeregowa hybryda, charakteryzujący się zwiększonym zasięgiem, czyli samochód napędzany silnikiem elektrycznym, ale jednocześnie wyposażony w silnik spalinowy służący jako generator do ładowania baterii.
  • Systemy ładowania

    ładowarka

    EVBox Elvi (AC)

    3,7 kW, 7,4 kW, 11kW, 22kW
    Type 1 lub Type 2
    Kabel 4m lub 8m

    ładowarka

    EVBox BusinessLine (AC)

    3,7 kW, 7,4 kW, 11kW, 22kW
    2 gniazda
    Odporna na temperaturę, wilgoć i zniszczenia

    ładowarka

    EVBox Troniq (DC)

    50 kW – 350 kW
    CHAdeMO, Type 2, CCS2
    Ładowanie AC I DC

  • Redukcja emisji

    Do 2021 wszyscy producenci samochodów, prowadzący działalność na terenie UE, muszą dostosować swoje produkty, tak aby średnia emisja wszystkich sprzedanych pojazdów, wyniosła mniej niż 95g/km.

    Po 2020 roku, gdy średnia emisja CO2, sprzedanych w danym roku pojazdów przekroczy 95g/km, producent zapłaci 95 euro za każdy g/km przekroczenia normy. 

    Przykładowo, jeśli średnia emisja CO2 w 2021 r. dla któregoś producenta wyniesie 100g/km, to przy sprzedaży 500tys. szt. firma zapłaci karę w wysokości: (100g/km-95g/km) x 500.000 x 95 euro = 237,5 mln euro.

    W  2019 roku w UE działa 10-ciu producentów samochodów, sprzedających >500 tys. samochodów rocznie, z czego 4 sprzedających ponad 1 mln.

    Żaden z powyższych producentów w 2019 nie osiągnął średniej emisji <95g/100 km.

  • Fundusz Niskoemisyjnego transportu

    Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT) powstał na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 2018 roku o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Zadaniem Funduszu jest finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności.

    Przychodami Funduszu są m.in. środki z budżetu państwa w ramach wpływów z podatku akcyzowego, wpływy z tytułu opłaty zastępczej oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego.

    Wypłaty z Funduszu realizowane będą jako wynik konkursów – w pierwszej kolejności dla osób indywidualnych, a następnie firm. Pierwotnie zakładano że datą naboru pierwszych wniosków będzie q3’19. Obecnie przewiduje się q3’20.

    Obecnie trwają analizy rynkowe, mające na celu weryfikacje pierwotnie zakładanej maksymalnej kwoty dopłat w wysokości 37,5 tys. zł

    Na początku 2020 roku FNT dysponował kwotą 320 mln zł.

  • Korzyści dla użytkownika

     

     

    elektryczny

    korzystasz z miejskich bus pasów

    bezpłatnie parkujesz w strefach płatnego parkowania w wielu miastach

    ładujesz za darmo pojazd w sieci bezpłatnych publicznych ładowarek

     

    elektryczny

    pozbywasz się ryzyka spadku wartości samochodu

    korzystasz z opcji uruchomienia kompletnej infrastruktury ładowania w biurze lub domu

    otrzymujesz kompleksową obsługę serwisową wraz z ubezpieczeniem i assistance 24/7