Jak pokolenie Z zmienia spojrzenie na mobilność i zarządzanie firmową flotą aut?

Ciekawostki 15 Oct 2025

Europejczycy z pokolenia Z mają wpływ na mobilność w firmach – wynika z analizy Arval Mobility Observatory. Młodzi pracownicy, którzy coraz częściej wybierają pracę hybrydową i chcą korzystać z elastycznych i cyfrowych rozwiązań, odchodzą jednocześnie od tradycyjnego modelu posiadania samochodu. W zamian stawiają na wynajem, transport współdzielony, mikromobilność oraz pojazdy elektryczne. To trendy, które coraz mocniej wpływają na strategie flotowe i polityki HR w europejskich firmach.

  • Tylko 42% Europejczyków poniżej 30. roku życia korzysta z prywatnych aut, w porównaniu do 77% osób powyżej 45 lat.
  • Połowa młodych Europejczyków planuje użytkowanie auta elektrycznego, a 63% wierzy w całkowite wyparcie aut spalinowych.
  • 40% osób w wieku 18-24 lat najczęściej korzysta z transportu publicznego, a 43% młodych (18–24 lata) używa aplikacji mobilnych w codziennych dojazdach.
  • 70% młodych chce dostępu do car sharingu, 66% do wynajmu rowerów, a 53% do hulajnóg i motocykli.
  • 81% pracowników uznaje dostęp do pojazdów „na żądanie” za najbardziej atrakcyjną formę mobilności.
  • 62% pracowników w UE ceni ofertę mobilności, a wśród osób rozważających zmianę pracy – aż 72%.
  • Pokolenie Z będzie kluczowe dla dalszego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych, autonomicznych oraz inicjatyw smart city.

Pokolenie Z na rynku pracy

O pokoleniu Z powiedziano już wiele – szczególnie w kontekście ich wejścia na rynek pracy. Dziś najstarsi przedstawiciele tej generacji mają około 30 lat i aktywnie współtworzą organizacje: zarządzają zespołami, rozwijają firmy i wprowadzają innowacje. Ich wpływ szczególnie mocno widać w obszarze mobilności. Jak pokazuje analiza Arval Mobility Observatory, pokolenie Z redefiniuje podejście do przemieszczania się – zarówno w codziennych dojazdach, jak i podróżach służbowych.

- W obliczu kryzysu klimatycznego, wysokiej inflacji i rosnącej urbanizacji, pokolenie Z coraz częściej odchodzi od tradycyjnego modelu posiadania samochodu na rzecz współdzielonych, zrównoważonych i cyfrowo wspieranych rozwiązań. Dla nich mobilność to nie tylko środek transportu, ale element stylu życia, wartości ekologicznych i komfortu pracy – mówi Radosław Kitala, Senior Consulting and Arval Mobility Observatory Mangaer z Arval.

Mobilność w czasach ESG, AI i rosnących kosztów życia

Według McKinsey & Company, tylko 42% osób poniżej 30. roku życia korzysta z samochodów prywatnych, w porównaniu do 77% osób powyżej 45. roku życia. Zamiast tradycyjnego posiadania auta, młodzi coraz częściej wybierają transport publiczny - 40% osób w wieku 18–24 lat korzysta z niego najczęściej. Poza tym sięgają po mikromobilność, czyli rowery i hulajnogi, oraz współdzielone usługi transportowe. Co więcej, pokolenie Z chce inwestować w zrównoważoną mobilność – połowa Europejczyków z tej grupy planuje zakup pojazdu elektrycznego, a 63% uważa, że w przyszłości auta spalinowe zostaną całkowicie zastąpione przez elektryki.

Mobilność w zasięgu ręki: cyfrowe narzędzia i aplikacje

Pokolenie Z dorastało w świecie cyfrowym, gdzie decyzje podejmuje się na podstawie danych, opinii i dostępnych narzędzi. Analiza Arval Mobility Observatory pokazuje, że oczekują nowoczesnych rozwiązań także w zarządzaniu flotą: aplikacji do planowania podróży (Google Maps, CityMapper), do zakupu biletów (np.: DB Bahn w Niemczech, SNCF we Francji, Renfe w Hiszpanii czy Jakdojade w Polsce) czy usług typu Mobility as a Service (Uber, Bolt). Aż 43% osób w wieku 18-24 lat korzysta z aplikacji mobilnych w codziennych dojazdach. Dla nich mobilność to nie tylko przemieszczanie się - to doświadczenie, które powinno być intuicyjne, spersonalizowane i zrównoważone.

- Arval Mobility Pass to usługa, w ramach, której pracodawca przyznaje budżet, a pracownik może wykorzystać go na dowolny środek transportu: bilet komunikacji miejskiej, miejskie rowery, hulajnogę, taxi, przejazdy na aplikację czy car sharing. Całość działa w formie karty płatniczej w telefonie, z wygodną płatnością bezdotykową. To najprostszy sposób, by mobilność stała się także atrakcyjnym benefitem pracowniczym – mówi Radosław Kitala, Senior Consulting and Arval Mobility Observatory Mangaer z Arval.

Wpływ pokolenia Z na politykę mobilnościową w firmach

Na rynku pracy widać coraz wyraźniejszy związek między dostępem do elastycznych rozwiązań mobilnościowych a satysfakcją pracowników – dla 62% pracowników w UE oferta mobilności ma znaczenie, a wśród osób planujących zmianę pracy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy aż dla 72%. Pokolenie Z oczekuje od swojego pracodawcy dostępu do nowoczesnych usług transportowych: 70% chciałoby korzystać z firmowego car sharingu, 66% z wynajmu rowerów, a 53% chciałoby mieć możliwość wynajmu hulajnóg i motocykli. Dlatego polityki mobilnościowe stają się coraz ważniejszym narzędziem przyciągania i zatrzymywania talentów.

- Arval odpowiada na te zmiany, ma szeroką gamę rozwiązań dopasowanych do nowych potrzeb, zarówno klientów indywidualnych, jak i firm: od wynajmu długoterminowego z pełną obsługą w jednej racie, przez elastyczny wynajem w formule subskrypcji Arval Flex i wynajem używanych aut w ramach Arval Re-Lease, aż po kompleksową elektromobilność - wraz z infrastrukturą ładowania i doradztwem. Uzupełniają je innowacyjne narzędzia, takie jak Arval Connect (zaawansowana telematyka), a także rozwiązania dla mikromobilności – rowery i car sharing – mówi Radosław Kitala, Senior Consulting and Arval Mobility Observatory Mangaer z Arval.

Jak sprostać potrzebom mobilności pokolenia Z w przyszłości

W erze pracy hybrydowej – gdzie osoby w wieku 18–24 lat pracują zdalnie średnio 3,3 dnia w tygodniu – rośnie znaczenie elastyczności i wygody, którą można zapewnić dzięki dostępowi do pojazdów na żądanie, gdzie użytkownicy płacą za dostęp do pojazdów w razie potrzeby, zamiast je posiadać. „Użytkownikiem” w tym przypadku może być firma, ale może to być również indywidualny pracownik, któremu następnie zwracane są koszty związane z podróżą. Jest to obecnie również najbardziej atrakcyjna opcja mobilności we wszystkich grupach wiekowych, doceniana przez 81% ankietowanych.

Aby w pełni wykorzystać potencjał tych nowych potrzeb mobilnościowych, firmy coraz częściej sięgają po nowoczesne technologie i narzędzia cyfrowe, które umożliwiają sprawne zarządzanie flotą. Eksperci Arval Mobility Observatory podkreślają, że integracja sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w zarządzaniu flotą pozwala jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby tej generacji – od proaktywnego serwisowania pojazdów, przez optymalizację tras, po efektywne ładowanie pojazdów elektrycznych.

Smart city, AI i przyszłość mobilności

Z analizy Arval Mobility Observatory wyłaniają się nie tylko obserwacje, ale także przewidywania dotyczące kierunku zmian. Widać wyraźnie, że pokolenie Z będzie kluczowe w popularyzacji pojazdów elektrycznych, autonomicznych oraz inicjatyw smart city, aby dojazdy do pracy i podróże służbowe były bardziej wydajne i zrównoważone. Ich wysokie oczekiwania wobec dostępności, intuicyjności i zrównoważenia systemów mobilnościowych będą napędzać innowacje w sektorze transportu i urbanistyki. Dla działów HR to nie tylko wyzwanie, ale i szansa na wdrożenie nowoczesnych polityk mobilnościowych zgodnych z oczekiwaniami młodych pracowników, co może stać się istotną przewagą konkurencyjną na rynku pracy.

Kontakt dla mediów:

Arval, Agnieszka Goworek – agnieszka.goworek@arval.pl – +48 22 45 45 500

Czytaj dalej Show less