SCT diesle

Jakimi autami wjedziesz do SCT? Niektóre diesle będą dopuszczone do stref!

Informacje dla kierowców 8 Jan 2024

Wprowadzenie Stref Czystego Transportu (SCT) ma być jednym ze sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza w Polsce. Dotychczas mówiło się, że do Strefy Czystego Transportu będzie można wjechać wyłącznie pojazdami z napędem elektrycznym, wodorowym lub gazowym, jednak do ruchu w SCT dopuszczone mają być też niektóre samochody z silnikiem Diesla.

Czym są Strefy Czystego Transportu?

Transport drogowy w istotnym stopniu przyczynia się do powstawania zanieczyszczeń powietrza. Według szacunków nawet ponad 60% emitowanego w Europie CO2 pochodzi właśnie z samochodów osobowych, przy czym należy podkreślić, że jakość powietrza w Polsce należy do najgorszych na Starym Kontynencie. I choć przez wiele lat brakowało przepisów, które pomogłyby realnie zredukować emisję zanieczyszczeń, wkrótce ma zacząć się to zmieniać.

Wszystko za sprawą utworzenia Stref Czystego Transportu, które mają być sukcesywnie wprowadzane w niektórych polskich miastach. SCT to wydzielony, odpowiednio oznakowany obszar, po którym będą mogły poruszać się jedynie pojazdy spełniające określone wymogi dotyczące norm emisji, wieku oraz rodzaju napędu. Zasadność wdrożenia takich zmian potwierdzają dane między innymi z Berlina, gdzie od 2008 roku, kiedy wprowadzono strefę, emisja cząstek stałych z pojazdów spadła o połowę, a emisja tlenków azotu – o 1/5.

Strefy Czystego Transportu w Polsce – gdzie i kiedy zostaną wprowadzone?

Przez wiele miesięcy mówiło się, że do SCT w Polsce będą mogły wjechać samochody z napędem elektrycznym, wodorowym oraz gazowym. Samochody spalinowe miały natomiast zostać objęte wymogiem spełnienia rygorystycznych norm, co przełożyło się na plany produkcyjne największych marek. Przykładowo Volvo kończy produkcję diesli na początku 2024 roku, w Polsce nie zamówimy też już samochodów z silnikiem wysokoprężnym marek Hyundai, Suzuki, Honda, Subaru, Jeep czy Porsche. Pojedyncze modele w swojej ofercie mają z kolei KIA, Toyota czy Renault.

Mimo to warto podkreślić, że Strefy Czystego Transportu będą wprowadzane etapami i nie wszystkie pojazdy poniżej określonych norm będą od razu objęte zakazem wjazdu do SCT. Aktualnie utworzenie stref zapowiedziały miasta:

  • Kraków – pierwszy etap od lipca 2024, a drugi od lipca 2026 roku,
  • Warszawa – w 5 etapach od 2024 do 2032 roku,
  • Wrocław – etapami od 2025 do 2030 roku.

Wprowadzenie SCT rozważają także władze Gliwic, Lublina, Rzeszowa i Torunia.

Jakim autem będzie można wjechać do Strefy Czystego Transportu?

W ostatnim czasie sporo mówiło się o nowym projekcie przepisów dotyczących Strefy Czystego Transportu w Warszawie, zgodnie z którym od stycznia 2024 roku do strefy miały nie wjeżdżać samochody z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i benzynowym starszym niż 22 lata. Ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania miały być zwolnione tylko osoby zamieszkałe na obszarze SCT i płacące podatki w Warszawie. Zgodnie z zapowiedziami władz stolicy, na kolejnych etapach pojazdy poruszające się po SCT będą musiały spełniać następujące wymogi:

  • od 1 lipca 2024 roku:

    • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 roku;
    • pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 roku;
  • od 2026 roku:
    • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2001 roku;
    • pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku;
  • od 2028 roku:
    • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 roku;
    • pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 roku;
  • od 2030 roku:
    • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku;
    • pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2019 roku;
  • od 2032 roku:
    • pojazd z silnikiem benzynowym (LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 roku;
    • pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2021 roku.

Jednocześnie zapowiedziano wprowadzenie wyjątku dla seniorów, którzy w 2023 roku ukończą 70 lat i przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Przewiduje on, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Z kolei do Strefy Czystego Transportu w Krakowie – zgodnie z obecnym projektem przepisów – będzie można wjechać samochodem spełniającym następujące wymogi:

  • do 30 czerwca 2026 roku pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 roku:

    • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym z instalacją LPG) – minimum norma Euro 1/Euro I lub odpowiadające im daty produkcji;
    • pojazd z silnikiem Diesla (w tym z instalacją LPG) – minimum norma Euro 2/Euro II lub odpowiadające im daty produkcji;
  • do 30 czerwca 2026 roku pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 marca 2023 roku:
    • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym z instalacją LPG) – minimum norma Euro 3/Euro III lub odpowiadające im daty produkcji;
    • pojazd z silnikiem Diesla (w tym z instalacją LPG) – minimum norma Euro 5/Euro V lub odpowiadające im daty produkcji;
  • od 1 lipca 2026 roku wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji:
    • pojazd z silnikiem benzynowym (w tym z instalacją LPG) – minimum norma Euro 3/Euro III lub odpowiadające im daty produkcji,
    • pojazd z silnikiem Diesla (w tym z instalacją LPG) – minimum norma Euro 5/Euro V lub odpowiadające im daty produkcji.

Samochód elektryczny – alternatywa dla aut z silnikiem benzynowym lub Diesla

W obliczu zbliżających się zmian przepisów coraz większą popularność zyskują samochody elektryczne. Zakup takiego pojazdu to jednak spora inwestycja, dlatego na rynku pojawia się coraz więcej ofert długoterminowego wynajmu samochodów – w tym również wynajmu aut elektrycznych. W Arval z takiej propozycji mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy czy korporacje.

Arval jest wiodącym dostawcą usług wynajmu długoterminowego pojazdów w Polsce. Zarówno obecni jak i nowi klienci Arval zainteresowani najmem pojazdu z napędem elektrycznym mogą składać wnioski o dotację z programu „Mój elektryk”. W ramach programu można uzyskać dofinansowanie do zakupu nowego samochodu zeroemisyjnego, a dopłaty są przyznawane nie tylko klientom indywidualnym, ale także firmom.

Oferta Arval obejmuje także wynajem samochodów z silnikiem benzynowym oraz wynajem samochodów z silnikiem Diesla.

Stale rosnące zanieczyszczenie powietrza to problem, z którym zmaga się wiele państw, a Polska nie jest pod tym względem wyjątkiem. Do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń ma przyczynić się między innymi utworzenie Stref Czystego Transportu, do których z czasem będzie mogło wjechać coraz mniej aut z silnikami Diesla, benzynowymi czy LPG. Z tego powodu warto rozważyć zakup lub wynajem samochodu elektrycznego – ale nie tylko z uwagi na zapowiadane zmiany, a przede wszystkim w trosce o środowisko.

Czytaj dalej Show less