sct warszawa

Warszawa jednym z pierwszych miast ze Strefą Czystego Transportu w Polsce

Ciekawostki 12 Jun 2023

Od kilku lat mieszkańcy wielu europejskich metropolii cieszą się pozytywnymi efektami wprowadzenia Stref Czystego Transportu. Obszary wolne od spalin istnieją już w Berlinie, Antwerpii, Rotterdamie, Londynie, Paryżu czy Mediolanie. W każdym z tych miejsc odnotowano znaczną poprawę warunków do funkcjonowania, jak i samego komfortu mieszkańców. Ta sama idea wkrótce zostanie wdrożona w polskich miastach. Czym są strefy czystego transportu? Jak możemy się do nich przygotować? Co ma z tym wspólnego program „Mój Elektryk”?

Strefa Czystego Transportu – co to takiego? 

Strefa Czystego Transportu (SCT) jest wydzielonym obszarem obejmującym ciągi komunikacyjne, po których mogą przemieszczać się pojazdy z napędem elektrycznym, gazowym lub wodorowym. SCT określane są na podstawie rozporządzeń władz samorządowych, zatem funkcjonują lub będą funkcjonować jedynie w obrębie aglomeracji miejskich.

Samorząd danej gminy będzie mógł rozszerzyć listę dopuszczonych do ruchu pojazdów o auta spalinowe spełniające określone normy emisji spalin. Jednocześnie ograniczenia nie będą dotyczyły pojazdów komunikacji miejskiej, służb mundurowych, ratunkowych, autobusów niskoemisyjnych oraz szkolnych. Zwykle zwolnione z przestrzegania ograniczeń wynikających z wprowadzenia strefy czystego transportu są także osoby niepełnosprawne, przy czym pojazd, którym się poruszają, musi być wyraźnie oznakowany.

Warto zaznaczyć, że każdorazowe wprowadzenie SCT na terenie danego miasta będzie miało charakter etapowy, co pozwoli mieszkańcom dostosować się do obowiązujących wymogów.

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Klimatu i Środowiska poruszanie się w SCT samochodów spalinowych, niespełniających odpowiednich norm będzie możliwe przez 3 lata, w godzinach 9-17 za jednorazową opłatą wynoszącą 2,5 zł za godzinę lub na podstawie abonamentu, którego cena wyniesie 500 zł miesięcznie.

Pojazdy dopuszczone do ruchu w Strefie Czystego Transportu muszą zostać oznakowane naklejką (nie dotyczy pojazdów wyposażonych w specjalne tablice rejestracyjne wskazujące na zeroemisyjność), której wzór określa rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 31 marca 2022 roku.

Naklejka w kształcie zielonego ośmiokąta powinna zawierać następujące informacje:

  • Rok produkcji pojazdu;
  • Rodzaj paliwa;
  • Zgodność wydania naklejki z wytycznymi ustalonymi przez gminę;
  • Nazwę gminy;
  • Numer rejestracyjny pojazdu;
  • Znak drogowy D-54 (oznaczenie SCT).

Nowe oznaczenie obowiązuje od 4 maja 2022 roku, a opłata za wydanie nalepki nie może być wyższa, aniżeli 5 zł. Znak uprawniający do wjazdu na teren SCT należy umieścić w dolnym rogu przedniej szyby po lewej stronie.

W stosunku do kierowców poruszających się po SCT bez poprawnego oznakowania zostaną wyciągnięte konsekwencje administracyjne.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie 

Strefa Czystego Transportu w Warszawie ma powstać najpóźniej do 1 lipca 2024 roku. Co ciekawe, tę samą datę zadeklarowały także władze miasta Krakowa. Wszystkich zainteresowanych informujemy, że Strefy Czystego Transportu pojawią się w wydzielonych obszarach wszystkich miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 000. Jest to jeden z warunków (kamieni milowych) wdrożenia środków finansowych ujętych w Krajowym Planie Odbudowy (KPO).

Wróćmy jednak do stolicy. Wprowadzenie SCT poprzedziły rozpoczęte 25 stycznia 2023 roku konsultacje społeczne.

Na ich podstawie ustalono:

  • Obszary Stref Czystego Transportu w Warszawie;
  • Daty wprowadzania SCT;
  • Szczegółowe wymogi dla SCT w stolicy;
  • wyjątki uwzględniające wybrane grupy osób bądź pojazdów (samochody służb ratowniczych i pojazdy specjalne, auta osób niepełnosprawnych, samochody zabytkowe).

Zakłada się także zastosowanie wyłączeń czasowych w sytuacjach wymagających interwencji, np. dojazd do szpitala.

Obszary Stref Czystego Transportu w Warszawie 

Strefy Czystego Transportu w Warszawie powstaną po obu częściach Wisły. Rozważane są miejsca, w których notuje się największe zanieczyszczenie, najwyższe zaludnienie, lub wymaga tego stan obiektów budowlanych (np. Starówka).

Strefy Czystego Transportu w Warszawie:

  • Znaczna część dzielnicy Śródmieście;
  • Części dzielnic Wola i Ochota;
  • Cała dzielnica Saska Kępa;
  • Części dzielnic Praga Północ i Praga Południe.

Przewidywanymi granicami wyznaczającymi poszczególne SCT są ulice:

  • al. Prymasa Tysiąclecia;
  • Al. Jerozolimskie;
  • ul. Kopińska;
  • ul. Wawelska;
  • al. Armii Ludowej;
  • al. Stanów Zjednoczonych;
  • ul. Wiatraczna;
  • tory kolejowe przebiegające wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej do al. Prymasa Tysiąclecia.

Ewentualne zmiany granic SCT w przyszłości będą możliwe po konsultacjach z mieszkańcami.

Daty wprowadzania Strefy Czystego Transportu

Dając mieszkańcom czas na przygotowanie się do funkcjonowania w strefach czystego transportu, a także ze względów stricte administracyjnych, wprowadzenie SCT w Warszawie zostało podzielone na pięć etapów:

  1. od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2026 roku;
  2. od 1 lipca 2026 roku do 30 czerwca 2028 roku;
  3. od 1 lipca 2028 roku do 30 czerwca 2030 roku;
  4. od 1 lipca 2030 roku do 30 czerwca 2032 roku;
  5. od 1 lipca 2032 roku.

Każdy z wymienionych etapów wiąże się z określonym rodzajem napędu. Przedstawione poniżej warunki należy umiejscowić w analogicznych interwałach czasowych (etapach).

SCT – ograniczenia dla pojazdów z silnikami benzynowymi:

  1. Pojazdy z normą minimum Euro 2 wprowadzoną w 1997 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 27 lat;
  2. Pojazdy z normą minimum Euro 3 wprowadzoną w 2001 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 25 lat;
  3. Pojazdy z normą minimum Euro 4 wprowadzoną w 2006 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 22 lata;
  4. Pojazdy z normą minimum Euro 5 wprowadzoną w 2011 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 20 lat;
  5. Pojazdy z normą minimum Euro 6 wprowadzoną w 2015 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 17 lat.

SCT – ograniczenia dla pojazdów z silnikami diesla:

  1. Pojazdy z normą minimum Euro 4 wprowadzoną w 2006 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 18 lat;
  2. Pojazdy z normą minimum Euro 5 wprowadzoną w 2011 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 16 lat;
  3. Pojazdy z normą minimum Euro 6 wprowadzoną w 2015 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 13 lat;
  4. Pojazdy z normą minimum Euro 6dT wprowadzoną w 2019 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 11 lat;
  5. Pojazdy z normą minimum Euro 6d wprowadzoną w 2021 roku. W momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 11 lat.

Począwszy od 2024 roku, standardy emisji spalin w SCT będą podnoszone co dwa lata. Przypominamy: numer ograniczenia odnoszący się do pojazdu odpowiada numerowi znajdującemu się przy danym etapie.

Strefa Czystego Transportu z programem „Mój Elektryk” - wynajem długoterminowy 

Zrozumiały niepokój kierowców budzą wysokie ceny samochodów – nazwijmy to – uprzywilejowanych, czyli elektryków. W tej sytuacji trudno jest oczekiwać nadmiernego entuzjazmu ze strony osób prywatnych i przedsiębiorców, funkcjonujących w wyznaczonych strefach.

Rozwiązaniem wartym uwagi w tym przypadku jest wynajem długoterminowy samochodu eklektycznego z dotacją rządowego programu „Mój Elektryk”, ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ofertę kierujemy zarówno do klientów biznesowych, jak i osób fizycznych.

Więcej informacji o programie dotacji „Mój Elektryk” w wynajmie terminowym >>

Czytaj dalej Show less