przepisy kodeks drogowy blog

Nowe przepisy ruchu drogowego w 2023r. Jakie zmiany czekają kierowców?

Informacje dla kierowców 4 Apr 2023

Końcówka roku 2022 i początek następnego przyniosły szereg zmian w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym, mających poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach.Czego dotyczą zmiany? Są to korekty wysokości mandatów i taryfikatorów, przeglądów rejestracyjnych, ubezpieczenia OC i wielu innych opłat. Przedstawiamy najważniejsze zmiany, o których kierowcy muszą pamiętać od 1 stycznia 2023 roku.

Od kiedy obowiązują nowe rozwiązania prawne w kodeksie drogowym? 

Przypomnijmy, że część omawianych zmian weszła w życie już w ubiegłym roku. Wraz z nowymi przepisami z roku 2023 stanowią obszerny zbiór, warto zatem pokusić się o pewne podsumowanie.

Od początku 2022 roku pojawił się nowy taryfikator mandatów, zmieniający kilka aspektów, do których wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić.

Co nowego w kodeksie drogowym?:

  • Wniesiono zmiany dotyczące przedawnienia punktów za wykroczenia drogowe;
  • Maksymalna wysokość punktów karnych za wykroczenie drogowe wynosi 15 punktów (przed zmianą limit wynosił 10 punktów);
  • Kasowanie punktów karnych z konta kierowcy może nastąpić dopiero po 2 latach od momentu opłacenia mandatu;
  • Mandat w warunkach tzw. recydywy wzrośnie automatycznie dwukrotnie;
  • Nowe zasady redukowania punktów karnych.
     

Zmiany dla kierowców w 2023 roku 

Analizując zmiany w prawie drogowym, trudno oprzeć się wrażeniu, iż mają one charakter dyscyplinujący. Dotyczą głównie podwyższenia kar, opłat, a w szczególnym przypadku nawet konfiskaty.

Nie są to rozwiązania nietypowe. Wysokie kary oraz konfiskata auta obowiązują w aż dwunastu krajach i w większości przypadków restrykcje te zaowocowały znaczącą poprawą bezpieczeństwa na drogach.

Państwami, które wcześniej zdecydowały się na taki krok, są: Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria oraz Włochy.

Podsumowanie wprowadzonych zmian:

  • Konfiskata samochodu za jazdę po alkoholu;
  • Powrót kursów reedukacyjnych;
  • Zmiany w funkcjonowaniu badań technicznych;
  • Wyższe kary, m.in. za brak OC.
     

Konfiskata samochodu za jazdę po alkoholu 

Rok 2022 był kolejnym, w którym odnotowano wzrost liczby nietrzeźwych kierowców. Służby drogowe poinformowały o zatrzymaniu 97 856 osób, czyli o 19 420 więcej aniżeli w roku poprzednim.

Każdego dnia w statystykach policyjnych pojawiało się 268 adnotacji o prowadzeniu pojazdu w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. Warto zaznaczyć, że rzeczywista liczba takich przypadków jest prawdopodobnie znacznie większa.

Trudno się zatem dziwić, iż w poszukiwaniu skutecznego rozwiązania ustawodawca zdecydował się w roku 2023 na budzący liczne kontrowersje krok.

Konfiskata pojazdu będzie możliwa w dwóch przypadkach:

  1. Prowadzeniu pojazdu przy zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu przekraczającej 1,5 promila;
  2. Spowodowaniu wypadku, jeżeli kierowca ma ponad 0,5 promila alkoholu.

To nie wszystko. W sytuacji, w której konfiskata nie będzie możliwa (auto leasingowane, zniszczone, wynajęte, pożyczone bądź kredytowane), kierowca zostanie zobowiązany do wpłaty na poczet kary kwoty stanowiącej równowartość pojazdu.

Kierowcy wykonujący obowiązki służbowe, w których organizmach stwierdzona zostanie obecność alkoholu, będą zobowiązani do wpłaty minimum 5000 złotych na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej.

Dodatkowe konsekwencje za jazdę po alkoholu:

  • Zakaz prowadzenia pojazdów na okres nie krótszy aniżeli 3 lata, w przypadku stwierdzenia w organizmie obecności alkoholu przekraczającej 0,5 promila;
  • Zwiększenie górnego limitu kary dla pijanego kierowcy za spowodowanie ciężkiego wypadku, ciężkich obrażeń lub śmierci do 16 lat pozbawienia wolności. Wcześniej było to 12 lat pozbawienia wolności.
     

Powrót kursów reedukacyjnych 

Wyższe limity punktów karnych oraz obszerniejszy wachlarz przewinień spowodowały, że skompletowanie 24 punktów karnych jest o wiele prostsze. Z tego powodu powrócono do idei kursów reedukacyjnych.

Kursy będą odbywać się na poniższych zasadach:

  • Po uzbieraniu 24 punktów karnych (20 punktów karnych dotyczy kierowców, których staż nie przekroczył roku);
  • Pomyślny egzamin będzie kasować wszystkie punkty karne;
  • Kurs będzie można go odbyć raz na 5 lat.

Samoistna kasacja punktów będzie możliwa dopiero po dwóch latach, jednak stanie się tak wyłącznie w przypadku opłacenia mandatu. Okres „przedawniania” będzie liczony od dnia całkowitej spłaty zobowiązania wynikającego z nałożonej na kierowcę kary.

 

Zmiany w funkcjonowaniu badań technicznych 

Postulowane nowości mają na celu zmianę mentalną kierowców, podchodzących do badań technicznych nieco lekceważąco. Niestety, nie należały do rzadkości przypadki, kiedy właściciele pojazdów zapominali o terminowym wykonaniu przeglądu, a w ekstremalnych przypadkach wizyta w stacji diagnostycznej kończyła się wręczeniem „opłaty” za badanie, które odbywało się bez kontroli stanu technicznego auta.

Obecnie należy się spodziewać:

  • Konieczności udokumentowania pobytu pojazdu w stacji kontroli za pośrednictwem wykonanej przez technika fotografii;
  • Stawka badania technicznego wykonanego 30 dni po wyznaczonym terminie wzrośnie dwukrotnie;
  • Kolejne badanie techniczne, które zostanie wykonane do 30 dni przed terminem, zachowa swoją aktualność przez rok, liczony od starej daty;

Co istotne, nadzór nad stacjami kontroli pojazdów będzie sprawować Transportowy Dozór Techniczny. Zabieg ten ma ograniczyć dość często występujące zjawisko korupcji.

Uwaga! Stan techniczny pojazdów wpływa na ogólne bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, niezależnie od tego, czy są zmotoryzowani, czy też nie (piesi, rowerzyści). Dbając o stan techniczny swojego pojazdu, wykazujesz się odpowiedzialnością za swoich najbliższych. Pobłażliwość dla osób poruszających się niesprawnymi autami nie powinna być cechą dominującą naszego społeczeństwa.

 

Wyższe kary, m.in. za brak OC 

Opłaty ponoszone przez kierowców z tytułu braku aktualnej polisy OC wzrosną wraz ze stopniem inflacji oraz płacy minimalnej.

W 2023 roku konsekwencje niedopełnienia tego obowiązku będą wyjątkowo bolesne.

Kara za brak polisy OC będzie wynosić:

  • Auta osobowe – do 7200 zł;
  • Auta ciężarowe – do 10800 zł.

Kara za brak polisy ustalana jest na poziomie 200 procent płacy minimalnej. Z tego powodu wysokości zobowiązania mogą się od siebie różnić.

W pierwszym półroczu kara wynosi maksymalnie 6980 zł (płaca minimalna 3490 zł brutto), natomiast druga połowa roku przyniesie wzrost zamykający się w kwocie 7200 zł.

Organy upoważnione do kontroli ważności polisy OC:

  • Policja;
  • Straż Graniczna;
  • Służby celne;
  • Inspekcja Transportu Drogowego;
  • Inspekcja Ochrony Środowiska;
  • Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny;
  • Organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów;
  • Pozostałe organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego.

W odróżnieniu od innych polisa OC chroni ofiary kolizji i wypadków drogowych. Warto mieć to na uwadze, tym bardziej że sytuacja taka może spotkać każdego, bez względu na staż za kierownicą czy zastosowane środki ostrożności podczas korzystania z dróg publicznych.

Bezpieczeństwo na drodze

W Arval promujemy bezpieczną jazdę poprzez organizację szkoleń doskonalenia techniki jazdy - Arval Driving Academy, prowadzenie konkursu „Ambasador Bezpiecznej Jazdy” oraz udostępnianie na naszej stronie materiałów edukacyjnych w postaci krótkich filmików czy artykułów ze wskazówkami dla kierowców. Mamy nadzieję, że zmiany w przepisach znacznie poprawią bezpieczeństwo na polskich drogach.

Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem:

Jak bezpiecznie jeździć samochodem? 7 porad dla kierowców

 

Czytaj dalej Show less